Pályaorientációs eszközök
Pályaorientációt segítő hazai és nemzetközi online eszközök
Információs oldalak
Felnőttképzési információs oldal (KIM Felnőttképzési Főosztály (felnőttképzési adatok, jogszabályok, projektek – Munkavállalók továbbképzésének támogatása, Egyéni képzési számla, Mikrotanusítvány, Készségek európai éve -, a hazai felnőttképzés további szereplőinek bemutatása linkekkel, a főosztály rendezvényei összefoglalókkal
Irodalom
A Pályaorientációs témájú cikkek és könyvek 1988-2009 közötti bibliográfiája, valamint a szakosztályunk tagjai által 2009 óta írt publikációk Bibliográfia menüpont alatt érhetők el.
Dr. Erdei Gábor – Boros István – Ifj. Boros István (2016): Összegző tanulmány A szakképzési folyóiratok, szaklapok pályaorientációs témakörű tudományos tanulmányainak, cikkeinek elemzése, a pályaorientációs rendszerelemek azonosítása, a főbb fejlődési irányok nyomon követése című kutatás eredményei alapján. NSZFH, Budapest.
The findings of the report build on the information collected through the 2020 Survey of Career Guidance for Adults (SCGA), an online survey of adults’ experience with career guidance.
Budavári-Takács Ildikó – Bárdos Kinga: A PÁLYAORIENTÁCIÓ JELENTŐSÉGE, GYAKORLATA, LEHETŐSÉGEI A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/8329/1/73_Budav%C3%A1ri.pdf
Hanák Zsuzsanna – Mészáros Aranka (2024): A CSALÁDI ÉS AZ ISKOLAI SZOCIALIZÁCIÓ JELENTŐSÉGE A PÁLYAVÁLASZTÁSBAN. EKKE Publikáció https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/8328/1/63_Han%C3%A1k.pdf
KEZDŐ LÉPÉSEK A TUDOMÁNYOS KARRIER FELÉ” STEM PÁLYAORIENTÁCIÓS E-KIADVÁNY https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/8322/1/HANAK_ZS_Kezdo_lepesek.pdf
Lynette Reid (2024): The Quality Framework for Career Information, Advice, and Guidance (CEIAG). TEC
OECD (2024), “Career guidance, social inequality and social mobility: Insights from international data”, OECD Education Spotlights, No. 11, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e98d0ae7-en.
Deirdre Hughes, Maria Eduarda-Duarte ed. (2024): Decent Work, Inclusion and Sustainability
Routledge
This content-rich and inspirational book offers complementary theoretical and practical perspectives from detailed research and analysis of decent work, inclusion and sustainability issues in Brazil, Canada, Iceland, Ireland, Italy, Portugal, Singapore, the United Kingdom, the United States and West Africa.
OECD (2024): Teenage career uncertainty. Why it matters and how to reduce it?
PISA 2022 finds that two in five students aged 15, across all OECD countries have no clear career plans. This Policy Brief draws on evidence from the OECD Career Readiness project to explore: What is career certainty and uncertainty? How does career certainty/uncertainty relate to employment outcomes? How common is career uncertainty among students and what does PISA tell us about the students who are most likely to express uncertain career plans? How can guidance systems respond to career uncertainty?
OECD (2024): Career guidance, social inequality and social mobility. Insights from international data.
https://doi.org/10.1787/e98d0ae7-en
Cedefop (2023). Towards EU standards for monitoring and evaluation of lifelong guidance systems and services (Vol. III): understanding the challenges in estimating financial investments and costs in publicly financed measures supporting adult career development. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop working paper; No 19. http://data.europa.eu/doi/10.2801/159862