Június 10-én 14-15.30 -ig tartotta az MPT Pályaorientációs Szakosztálya és a Magyar Közgazdasági Társaság Munkaügyi Szakosztálya közös online rendezvényét Új(abb) ifjúsági szakképzés és a pályaorientáció címmel.
A rendezvény felvétele elérhető itt.
Az előadások:
A 2013. évi szakképzési reform hatása a tanulók kompetenciáira és lemorzsolódására. Előadó: Horn Dániel, igazgató, Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet
A kutatás a 2013-as reform előtti és utáni “szakmunkásképzésben” (4 éves szakiskolai és 3 éves szakközépiskolai képzésben) tanulók kompetenciamérési eredményeit és lemorzsolódását hasonlította össze. Megállapította, hogy ha minden más hatást elliminálunk, az új rendszer szerint tanulók 10.-es matematikai és szövegértés kompetenciáinak jelentős romlását figyelhetjük meg, míg a kompetenciamérést követő lemorzsolódás javult. Érdekes megállapítás még, hogy jelentős mértékben nőtt azok száma, akik a “normálisnál” egy évvel később végezték el a képzést.
Az ifjúsági szakképzés szabályozásának legújabb változásai, hatásuk a tanulói életútra. Előadó: Náderi Zsuzsanna, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete alelnöke
Az előadó áttekinthetően összefoglalta a 2020-as szakképzési reform lényegét, pozitívumait és problémáit.
Szakképzés és pályaorientáció, pályaedukáció. Előadó: Borbély-Pecze Tibor Bors, a Magyar Pedagógiai Társaság (MPT) alelnöke, az MPT Pályaorientációs Szakosztály elnöke
Az előadás pályaorientációs szempontból tekintette át a szakképzésben résztvevők életpályájának állomásait, jelezve az életpálya-építési készségek, szolgáltatások szükségességét és hiányát. Hangsúlyozta az ifjúsági szakképzés (I-VET) és a felnőttkori képzés (C-VET) közötti különbségtétel fontosságát.
Az előadásokat követően kérdéseket lehetett feltenni. A fórum moderátora Sum István, címzetes főiskolai docens, Milton Friedman Egyetem volt.